ההצגה חייבת להמשיך


לאחרונה יצא לי לראות מספר הצגות נפלאות על במות תל אביב. אמש צפיתי בתיאטרון הבימה ב"עוד חוזר הניגון" מחזה מוסקלי ישראלי חדש ומרגש על דמותו של נתן אלתרמן המוכרת היטב לכל ישראלי. מוטי לרנר כתב מחזה המתבססת על הביוגרפיה של אלתרמן שחיבר דן לאור. אלתרמן המשורר הישראלי שכולם מכירים בארץ. מוּכָּרים שיריו, ומוּכָּרים גם מאות הפזמונים שכתב. המחזה חושף את הדרמה הסוערת של מאבקו על מעמדו כמשורר הלאומי שלנו, על רקע יחסיו ההפכפכים עם בן גוריון ותנועת העבודה, ובעיקר על רקע יחסיו עם אשתו, השחקנית רחל מרכוס, אהובתו הציירת צילה בינדר, ובתו המשוררת תרצה אתר. המחזה המוסיקלי משלב את שיריו ושיריה של בתו תרצה אתר ובהם: בכל זאת יש בה משהו , פגישה לאין קץ , רינה , אליפלט , זמר שלוש התשובות ,אהבתיה ,בלדה לאישה ,שיר לערב חג ועוד. בהשתתפות סוללת כישרונות כמו מירי מסיקה, שלומית אהרון, ריקי גל, רוני דלומי, אוסנת פישמן, מאיה מעוז, טל מוסרי ובתפקיד אלתרמן יגאל שדה הנפלא שמביא לבמה את דמותו הכובשת והסוערת של המשורר. כולם יחד עם תזמורת חייה מביאים לבמה רגעים רבים של חסד לאלתרמן ולשיריו. חגיגה נפלאה של שירה עברית, סיפור חיים סוער והרבה כישרון על במה אחת בבימויו של משה קפטן שיודע איך להביא לבמה שלאגר מנצח לתיאטרון הבימה.



אמש בתום ההצגה עלה על הבמה הבמאי קפטן וסיפר על הדרמה שהתרחשה מאחורי הקלעים בתום המחצית הראשונה הזמרת והשחקנית ריקי גל נפלה והובלה פצועה לטיפול רפואי בבית החולים, אך כמו שכבר נאמר שההצגה חייבת להמשיך ובמחצית השנייה של ההצגה שאר צוות השחקנים השתתפו וחלק מהקטעים בה ריקי גל מופיעה הושמטו. נאחל החלמה מהירה ובתקווה שתשוב במהרה להופיע על הבמה.



בתום ההצגה פגשתי את שחקניות הההצגה מירי מסיקה, שלומית אהרון, רוני דלומי ואסנת פישמן





ההצגה השנייה "פנתר כפול" בתיאטרון בית לסין. דוקו-דרמה חברתית סוערת ומרגשת על תנועת "הפנתרים השחורים", המציינת 50 שנה להקמתה. הצגה חשובה על נושא שלא זכה להגיע לקדמת הבמה והגיע הזמן שגם הוא ימצא את מקומו על במת התיאטרון הישראלי. מחזה ישראלי חדש מאת יואב שוטן-גושן בהשראת סיפור אמיתי המתרחש בירושלים, שנות ה-70. יעקב אלבז, עבריין מוכר, נשלח על ידי קצין משטרה בכיר לאסוף מידע אודות תנועת "הפנתרים השחורים", שמאיימת להצית את המדינה. אלא שאלבז נשאב למחאה, הופך לאחד ממנהיגה, ובזכות הפנתרים זוכה מחדש באשתו ובבנו. קרוע בין הפנתרים למשטרה, אלבז נקלע למשחק כפול שמאיים להרוס את חייו. בימוי נפלא של נועם שמואל . בהשתתפות השחקן יורם טולדנו בתפקיד יעקוב אלבז עוד על הבמה ניסו כאביה, טל דנינו אור בן מלך יעל בר שביט, הדר רצון רותם, שלומי טפיארו ועוד כולם יחד עושים עבודה נפלאה ויוצרים יחד הצגה חזקה וחשובה.




בסוף ההצגה בה נכחתי היה מפגש עם היוצרים המחזאי יואב שוטן-גושן הבמאי נועם שמואל והשחקנים יורם טולדנו, אור בן מלך. יואב נשאל מה הביא אותו לכתוב מחזה בנושא מחאת הפנתרים השחורים. התשובה שלו ש"המחאות שנעשו בשנים האחרונות ב2011 ברוטשילד הביאה אותו לשאול מדוע המחאות האחרונות לא הצליחו להביא לשינוי אמיתי ומשמעותי כמו אותה מחאה בשנות ה-70 של הפנתרים השחורים". זה גרם לו לחפש בארכיונים חומר על התקופה ולכתוב מחזה בנושא. נועם נשאל על נקודת המבט שדרכה הביאו לבמה את סיפור המהפכה של הפנתרים הדרך להביא את הסיפור דווקא מנקודת המבט של אלבז שלעולם לא סופרה.

אור בן מלך אמר ש"זה סיפור של אנשים אמתיים וזה מה שגורם להזדהות עם ההצגה והסיפור של הפנתרים השחורים . הסבל של אנשים שהביא אותם לעשות שינוי מחוסר בריריה". יורם טולדנו אמר שהסיפור של אלבז על הקונפליקט שהיה שרוי בו גרם לו להתאהב בדמות ברגע קריאת המחזה . הוא מספר שהיה ילד בימי הפנתרים ולא היה לו כל הזדהות עם הסיפור שלהם באותם הימים והיום שהוא מכיר את הסיפור מקרוב הוא מזדהה עם המאבק ומוסיף "ליעקוב אלבז לא הייתה באמת ברירה הוא רק רצה שיהיה לו ולמשפחה שלו מה לאוכל כיום חבריו למאבק אומרים שהוא לא בגד כמו שנראה בהתחלה הוא יותר עזר ברגע שהבין על מה המאבק והיה חלק ממנו".


תמונת הפנתר מתוך ספר "הפנתרים השחורים" בהוצאת מוסררה - בית הספר לאמנות וחברה ע"ש נגר בתמונה עם השחקן יורם טולדנו




עוד הצלחה גדולה מבית לסין לקומדיה המוזיקלית "אפס ביחסי אנוש" המבוססת על אחד הסרטים המצליחים ביותר שנוצרו בישראל של טליה לביא בעיבוד בימתי של אורן יעקובי למחזה עם פזמונים מקוריים, שהלחין עילי בוטנר, מהמוכשרים והמצליחים במלחינים בארץ. הבימוי יוצא מן הכלל של עידו רוזנברג מביא לבמה את סיפורם של שלוש חיילות במשרד שלישות בבסיס צבאי נידח: דפי המפונקת, משקית נייר וגריסה, שתגייס את התותחים הכי כבדים כדי לעבור לשרת בקריה. חברתה זוהר, משקית דואר וקיבוצניקית חדת לשון, שנלחמת למצוא אהבה. ורמה הקצינה, המפקדת של השתיים, היוצאת לקרב על קידומה. שלושתן מבינות שהדרך היחידה לנצח במלחמות שלהן, בתוך מסגרת היררכית, נוקשה וגברית, היא בעזרת אחוות לוחמות, גם אם הנשק שבידיהן הוא בסך הכל אקדח סיכות. קומדיה מפתיעה ומרעננת, על התבגרות, חברות ומימוש עצמי. בצוע מחשמל של משי קליינשטיין בתפקיד דפי ביום שהגעתי להצגה הגיעה הזמרת ריטה לראות ולהתגאות בבת משי שהייתה נפלאה. גם מגי אזרזר בתפקיד זוהר נותנת הופעה מרשימה יחד עם כל הצוות על הבמה הביצוע נפלא . תענוג צרוף של שעה וארבעים דקות.











You Might Also Like: