דון קישוט הגיע לירושלים


היום בתיאטרון האסלאם פגשנו את לא אחר מאשר דון קישוט ועוזרו האישי סנצ'ו פנצ'ו. בהצגה איכותית של תיאטרון המדיטק יצאנו למסע עם האביר האמיץ דון-קישוט החולם להיות הגיבור הגדול והמפורסם ביותר בעולם. מחזה על פי ספרו המפורסם של מיגל דה סרוואנטס שביתו באלקלה דה ארנס בספרד ליד מדריד הפך למוזיאון שכל חובבי הספר דון קישוט עולים אליו לרגל. כולנו גדלנו על הספר שגיבורו דון קישוט החליט לצאת להרפתקת חייו: למצוא את הענק הנורא שמטיל אימה על ספרד, להביס אותו ולזכות בתהילת עולם. למסע של קישוט הצטרף גם חברו הנאמן, סנצ'ו פנשו. השניים צלחו יחד מסע רווי מכשולים הודות לחברות אמיצה ושיתוף פעולה. אבל הפתעה גדולה חיכתה להם כשהם הגיעו בסוף המסע אל הענק הנורא שם האמת מתגלה: מדובר רק בטחנת רוח. דון-קישוט גילה לבסוף באמצעות חברו, שיש דרכים רבות להיות גיבור ושהפרסום והתהילה שלהם הוא ייחל אינם חשובים כמו חברות אמת. ההצגה בבימוי של גמא פריד על פי מחזה של איתן מושקובסקי בהשתתפות אדי אלתרמן / גולן גרוס , ניר שלו לוגסי. אהבתי מאוד את עיצוב התפאורה והתלבושות של שני טור שבדמיון רב עיצבה בעזרת ספרים רבים את חלל ההצגה ויחד עם המשחק המצחיק והשנון של השחקנים בשילוב מוזיקה ספרדית נהדרת של ליאור רונן התוצאה היא קומדיה טובה ושנונה שעוברת לילדים כמו גם למבוגרים בחן רב וכמובן הסיפור על האביר בעל הדמיון מעביר לקהל הצעיר מוסר השכל על אמונה עצמית, אומץ וחברות.



בתום ההצגה ביקרנו בתערוכה: "קפה מזרח ומערב" שאצרה יהל שפר. קפה זה אחד המשקאות האהובים ביותר ברחבי העולם. שנים רבות שהקפה כבר לא רק משקה וכאן בתערוכה בקשו לבחון את הקפה כתופעה דתית כלכלית, תרבותית וחומרית.

המסע של הקפה החל אי שם במאה ה-17 בתקופה העות'מאנית. במאה ה-17 שהשתמשו בקפה ובהילת המסתורין האוריינטלית שאפפה אותו ככלי ביחסים הדיפלומטיים שכוננה לגל של ״תורכ-מאניה (הערצה לכל מוצר שהגיע מתורכיה)״, שבעקבותיו נעשה הקפה התורכי לאופנה שזלגה מהאצולה אל רחובות הערים והובילה לפתיחתם של בתי הקפה האירופיים הראשונים. בחלק זה של התערוכה יוצג לראשונה במסגרת מוזיאלית אוסף פרטי ייחודי של מאות כלי קפה עות'מאנים נדירים מהמאה ה- 17 ועד המאה ה- 19 המשקפים את העושר העיצובי והתחכום של חצרות הסולטנים התורכים. הכלים שנעשו בידי אומנים מיומנים מתאפיינים בפאר ססגוני, בעיטורים מרהיבים וחומרי גלם נדירים – כסף, אבנים טובות, אמאייל זכוכית ופורצלן והתאימו לטקסיות שלוותה את שתיית הקפה בתקופות בהן הפך לסמל סטטוס של האריסטוקרטיה האירופאית.




מאז ועד היום לא חדל להתפתח תחום הכנת הקפה: טכנולוגיות קלייה, מזיגה וחליטה, כלי הגשה, בתי ממכר ובתי קפה ומקצוע ההכנה וההגשה של הקפה. בתערוכה ייחשפו לראשונה מספר אוספים פרטים הכוללים עשרות כלים להכנת קפה בהם: מכונות קפה מקצועיות, כולל דגם מכונת האספרסו הראשונה בעולם מ- 1884, מטחנות, רוסטרים ועוד מהמאה ה- 18 ועד היום. סצנת העיצוב העכשווי - מהקפה הטורקי, דרך הקפה הערבי, האיטלקי ועד הספישלטי קופי, התפתחותן של תרבויות ומסורות קפה לוותה בפיתוח שיטות וביצירת כלים שונים להכנתו. בתערוכה של עיצוב עכשווי מאיטליה ומרחבי העולם מוצגים עשרות אובייקטים אייקונים של כלי קפה ייחודים שעוצבו בידי ארכיטקטים ומעצבים מפורסמים משדה העיצוב העכשווי.



זרקור מיוחד בתערוכה הוקדש לתרבות הקפה הייחודית בישראל ועל שתי מסורות הקפה המתקיימות זו לצד זו למעלה ממאה שנה: הקפה המבושל בסגנון ערבי לצד קפה מערבי. אוסף "ישראליאנה" המונה מאות כלים להגשת קפה שיצרו מפעלי קרמיקה בישראל שהחלו לפעול בשנות ה 30 של המאה הקודמת בהם: לפיד, נעמן, פלקרמיק, חרסה, קרנת, בית היוצר ועוד. מערכות קפה אלו נחשבו ליצירות אמנות לכל דבר והיו מתנות חתונה פופולאריות. חלקן עוצבו ברוח תרבות האירוח האירופית שהביאו עימם העולים מארצות המוצא שלהם ואחרות בהשראת הממצאים הארכיאולוגים שנמצאו בארץ. עוד יוצגו בחלק זה של התערוכה כרזות של פרסומות לקפה משנות ה 50, קופסאות קפה של חברות הקפה הישראליות, פרסומות קוליות לקפה, סרטונים, קריקטורות של פרידל שטרן ועוד.

התרשמנו מאוסף אומנות האסלאם מתצוגת הקבע של המוזאון וכמובן מאוסף השעונים המרהיב שבכל ביקור במוזיאון האסלאם אני אוהבת להגיע לחדר הכספות המרהיב הזה עם האוצרות שבתוכו.


המוזיאון לאומנות האסלאם